X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مهر 1394
استیضاح تمرین مردم‌سالاری است
آخوندی در جلسه استیضاح مطرح کرد:

  استیضاح تمرین مردم‌سالاری است

وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی طرح استیضاح که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد توضیحاتی درباره عملکرد خود در این وزارتخانه ارائه داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با خواندن آیه شریفه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ» گفت: انشاالله همه ما به این آیه شریفه عامل باشیم و به یاد داشته باشیم که در سال همدلی و همزبانی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از نمایندگان مجلس، مردم و خبرنگاران ادامه داد: با توجه به وقوع فاجعه منا که باعث جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان شد این فاجعه را به حضرت ولی عصر، رهبر معظم انقلاب، عموم مردم و خانواده‌های جان باختگان تسلیت می‌گویم. وظیفه خود می‌دانم از همه دست اندرکاران حل این مشکل از جمله همکارانم در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها تشکر کنم.

وی افزود: با توجه به عید غدیر خم ولایت مولا را به شما تبریک می‌گویم. امیدوارم که به آن امیر مومنان تاسی کنیم و تلاش کنیم هیچ گاه از اخلاق دور نشویم.

آخوندی با تشکر از استیضاح‌کنندگان اظهار کرد: از کسانی که زحمت استیضاح را کشیده‌اند و وزاتخانه را رصد کرده‌اند به ویژه رئیس کمیسیون عمران مجلس و مشکلات این وزارتخانه را بیان کردند تشکر می‌کنم. استیضاح حق نمایندگان است و من از این‌که در این جایگاه هستیم خشنودم. هیچ گلایه‌ای ندارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم.

وی ادامه داد: استیضاح تمرین مردم سالاری است و از این‌که مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می‌کشیم خشنودم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تا به امروز چهار بار به نحوی از نمایندگان مجلس تاییدیه گرفته‌ام خاطرنشان کرد: یک بار در روز رای اعتماد و سه بار هم در صحن علنی از من سوال شد و هر سه بار پاسخ‌های من برای شما نمایندگان قانع کننده بود و به من اعتماد کردید. امیدواریم برای پنجمین بار هم پاسخ‌های من برای شما قانع کننده باشد.

وی گفت: استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ‌های دوره‌های پیشین قانع کننده نباشد. به همین دلیل این استیضاح تا اندازه‌ای جای تامل دارد. این استیضاح پنج ماه است به جریان افتاده است. من چهار بار در کمیسیون عمران حاضر شدم و هر بار پاسخ‌های من برای استیضاح کنندگان قانع کننده بود و استیضاح از دستور کار خارج می‌شد ولی دوباره عده‌ای امضا جمع می‌کردند و من به کمیسیون عمران می‌آمدم. این کار چهار بار تکرار شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وقتی استیضاح در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود معمولا توجه همه کارمندان به آن استیضاح معطوف می‌شود گفت: در وزارت راه و شهرسازی ۵۶ هزار کارمند داریم و با ده‌ها هزار مشاور و پیمانکار در ارتباطیم. بنابراین وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می‌شود بخش زیادی از فعالیت‌های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما من نگذاشته‌ام این اتفاق بیفتد.

آخوندی اظهار کرد: به عنوان مثال من اولین همایش جذب سرمایه‌های ایرانیان داخل و خارج و سرمایه‌گذاران خارجی را در روزهای گذشته با معرفی ۱۲۱ پروژه بزرگ برگزار کردم که در این همایش تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله آقای ابوترابی‌فرد نائب رییس مجلس حاضر بودند. تک تک سرمایه‌گذاران را قانع کردیم که این ۱۲۱ پروژه بهترین هستند بنابراین حتی یک لحظه هم استیضاح مانع توقف کار در وزارت راه و شهرسازی نشد. همچنین روز گذشته دو همایش اسکان بشر و حمل و نقل روستایی را برگزار کردیم.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از دوستان نماینده به من مراجعه کردند و پیشنهاد دفاع از من را در صحن علنی را ارائه دادند. از همه این دوستان سپاسگزارم و مراتب امتنان خود را اعلام می‌کنم. امیدوارم آن‌چه مرضی خداست در این جلسه مطرح کنم.

آخوندی گفت: در بخش رویکرد استراتژیک در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای تمام نمایندگان به اثبات می‌رسانم که جزو اولین وزارتخانه‌ای هستیم که در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم انقلاب برنامه و نقشه راه ایجاد کردیم و به هیچ وجه تنها به توصیه‌های کلی اکتفا نکردیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وعده‌های خود درباره حفظ حقوق شهروندی اظهار کرد: شما ملاحظه می‌کنید که شفافیت٬ صداقت و مبارزه با فساد را به شکل گسترده همواره پیگیری کردیم ضمن آنکه درباره مسکن مهر به تفضیل گزارش خواهم داد و اینکه چگونه به تعهدات خود در این بخش عمل کرده‌ایم و خواهیم کرد.

وی به مبارزه با فساد اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: مبارزه با فساد بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد و علاوه بر این خواسته شما نمایندگان مجلس نیز است. با توجه به اینکه در وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد وجود دارد بنابراین مبارزه با فساد در وزارتخانه بنیادی خواهد بود.

آخوندی به اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و به وضعیت فعلی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: قیمت نفت بشکه‌ای ۱۰۶ دلاری به ۴۲ دلار کاهش یافت به طوریکه درآمدهای نفتی کشور ۶۰ درصد تنزل پیدا کرد. برای همه شما نمایندگان محترم کاملا محسوس است و با رگ و پوست خود تنگناهای مالی را حس می‌کنید چراکه بودجه را خود شما در مجلس شورای اسلامی تصویب کردید و می‌دانید در طول تاریخ با چه تنگنای مالی کم نظیری مواجه هستیم و می‌دانید وضعیت تحقق اعتبارات عمرانی چگونه بوده است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه وزارت راه و شهرسازی کمتر از هزار میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل اعتبار تخصیص یافت حال آنکه بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد در این وزارتخانه منعقد شده است. با وجود این تخصیص کم اعتبارات اما همه حوزه‌ها را فعال نگه‌ داشتیم تا پروژه‌ای متوقف نشود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه کل قدرت وام‌دهی بانک‌ها به کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است افزود٬ کل تسهیلات پرداختی بانک‌های ما در حال حاضر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که حداكثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این میزان تسهيلات جديد است كه برای بخش‌های مختلف خدمات از جمله صنعت و معدن و مسکن است که کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

آخوندی ادامه داد: مأموریت بسیار بزرگی برای خروج از رکود و توسعه ایران و همچنین تحقق رشد بیش از ۸ درصدی که مورد نظر رهبر معظم انقلاب و مردم است داریم. حال در این شرایط سخت باید با همدلی و همزبانی تلاش کنیم تا از این تنگنای مالی عبور شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیارد تومانی در حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی بدون توسل به بودجه‌های دولتی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره به اقتصاد مقاومتی تأکید کردند که خروج از اتکای به نفت و اتکا به توان اقتصادی مردم و بخش خصوصی داخلی و خارجی جان مایه اصلی این فرمایشات است. رهبر معظم انقلاب دو رویکرد درون‌زای برون‌گرا را مطرح کردند.

آخوندی ادامه داد: مفهوم درون‌گرا به معنای آن است که بهره‌برداری حداکثری از تمام ظرفیت‌های اقتصادی ایران داشته باشیم و اینکه از عواملی که منجر به شوک‌های اقتصادی می‌شود خودداری کنیم و به دنبال ثبات اقتصادی ملی متکی به سرمایه‌های مردم هستیم. مفهوم برون‌گرا نیز به معنای آن است که باید از ظرفیت‌های بازار جهانی استفاده کنیم تا هم سهم خود را از این بخش افزایش دهیم و هم منافع کشور را تأمین کنیم.

وی افزود: تمام این حرف‌ها را که خلاصه کنیم سه برنامه ملی ارتقای بهره وری، برنامه ملی توسعه صادرات و برنامه ملی قطع وابستگی به بودجه نفت در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اینکه بتوانیم به تمام شبکه راه‌های آسیایی وصل شویم باید تمام پایانه‌های مرزی ایران را بازسازی کنیم که در جهت نوسازی این پایانه‌ها اقدامات جدی صورت گرفت به طوری‌که در پایانه‌های مرزی استان کردستان٬ کرمانشاه٬ آذربایجان غربی٬ سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها مشکلات ورود و خروج مرزها را برطرف و به رغم تنگناهای مالی اکثر پایانه‌ها را مکانیزه کردیم و زمان توقف کامیون‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

آخوندی با اشاره به دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب و شمال و بنادر توسعه یافته گفت: بندر شهید بهشتی در چابهار به رغم اینکه اعتبارات آن صفر است اما با سرعت بسیار بالا در حال ساخت و ساز هستیم علاوه بر این راه آهن چابهار به سمت بیرجند در دست احداث و یک خط شمال-جنوب در منطقه شرق ایران در حال ساخت است که اجرای این پروژه می‌تواند در توسعه منطقه شرق کمک شایانی کند.

وی افزود: نمایندگان استان هرمزگان نیز مشاهده می‌کنند که در همین شرایط مالی چگونه فاز دو و سه بندر شهید رجایی در حال توسعه است و نمایندگان استان خوزستان نیز مطلع هستند که طرح‌های توسعه بنادر جنوب و بندر امام خمینی (ره) در حال اجرا است علاوه بر این نمایندگان شمال کشور مشاهده می کنند که بندر امیرآباد در این منطقه را آباد کردیم در حالیکه ظرفیت بندر انزلی نیز حدود یک ماه پیش توسعه یافت. همچنین بنادر شمال ایران مورد توجه جدی قرار گرفته است این برنامه‌ها همان فرامین رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: ما تظاهر به اقدام نمی‌کنیم و برنامه واقعی ارائه می‌دهیم در بخش استفاده از وضعیت موجود در حوزه صنعت هوانوردی نیز باید گفت در حال حاضر ۶۷ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵۴ فرودگاه فعال است.

آخوندی با بیان اینکه نمایندگان مجلس می دانند که صنعت هوانوردی صنعتی بود که بیشترین آسیب را از تحریم‌ها در بخش‌های ناوبری٬ ناوگان و فرودگاه‌ها متحمل شد گفت: بیش از یازده سال است که در بخش توسعه سیستم‌های ناوبری هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است؛ آیا می‌دانید بیش از ۴۰ سال است که پرترددترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه مهرآباد نوسازی نشده است؟ علاوه بر این همانطور که مشاهده می‌کنید وضعیت فرودگاه بین‌المللی در شأن مسافران نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان هوایی حمل و نقل کشور ۲۲ سال است ادامه داد: در همین فرودگاه مهرآباد تمام کنترل‌های غیرضرور حذف شد و به دلیل کاهش توقف مسافر این اقدام صورت گرفت. در تاکسی وی این فرودگاه ۷۰ سانت بتن‌ریزی شد و برای اولین بار چند ۱۰ محل پارک هواپیما در این فرودگاه ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه عملیات نوسازی باند ۲۹ راست این فرودگاه که بیش از ۴۰ سال نوسازی نشده بود انجام شد و باند ۲۹ چپ را نیز به زودی نوسازی خواهیم کرد. در حال حاضر برای نوسازی سیستم ناوبری فرودگاه‌های کشور که ۱۱ سال در این بخش سرمایه‌گذاری نشده بود ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید در دستورکار است.

آخوندی گفت: بعد از اتفاقات سال گذشته در منطقه اوکراین پروازهای‌ عبوری از این منطقه به فضای ایران منتقل شد و میزان پروازهای عبوری از حدود ۵۰۰ هواپیما در شبانه‌روز به بیش از هزار هواپیما افزایش یافت.این حجم از عبور از هواپیما نیازمند چه سیستم‌های ناوبری است؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای فرودگاه بین‌المللی امام که بیش از ظرفیت خود فعالیت می‌کند عملیات اجرایی ترمینال ۲ این فرودگاه با عنوان ترمینال سلام که برگفته از سلام الهی است آغاز شد و تا ۱۰ ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد اما در حضور معاون اول رئیس جمهور و برای اولین بار از این تریبون اعلام می‌کنم که عملیات اجرایی این ترمینال از فروردین امسال بدون اعتبارات دولتی و با اتکا به سرمایه‌های داخلی در حال انجام است و در تابستان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: در سال جاری ساخت ترمینال ۲۲ میلیون نفری امام خمینی آغاز به کار می کند و اینها از جمله اقداماتی است که اتفاقی نبوده و با برنامه پیش می‌روند.

آخوندی همچنین از ساخت هفت ترمینال بزرگ در ایران خبر داد و ساخت ترمینال بین المللی کرمان را با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی از جمله اقدامات قابل توجه برشمرد و افزود: ساخت ترمینال بین‌المللی کرمان که اخیرا  با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی آغاز شد پنج برابر ظرفیت به فعلی این فرودگاه اضافه می‌کند. همچنین ساخت ترمینال‌های مسافری فرودگاه‌های اهواز، بوشهر، مشهد، شیراز و اصفهان با اتکا به سرمایه بخش خصوصی در دستور کار است.

وی تاکید کرد: تلاش وزارت راه و شهرسازی کاهش اتکا به بودجه نفت است و این کار از طریق خلق اعتماد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران محقق می‌شود؛ کاری که وزارت راه و شهرسازی در دو سال اخیر موفق به انجام آن شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به برنامه‌های نوسازی کامل صنعت هوانوردی ایران اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم بیش از ۱۲ هواپیمای جدید به کشور وارد کردیم که مدل همه این هواپیما بالای سال ۲۰۰۰ است و موفق شدیم میانگین عمر ناوگان هوایی ایران را ۳۲ ماه کاهش دهیم. همچنین وزارت راه و شهرسازی خرید ۱۱۴ هواپیمای جدید را بدون واسطه در برنامه خود دارد که این کار نیاز به تامل دارد.

آخوندی با اشاره به انتقاد رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر محقق نشدن اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپبما تاکید کرد: اجرای ماده ۱۶۱ در سال ۹۳ و ۹۴ در قالب متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما محقق شد و پیش‌تر این قانون مورد نامهری قرار داشت.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخورداری ایران از شبکه خطوط ریلی و اتصال به شکبه ریلی آسیا و منطقه اشاره کرد و گفت: کسانیکه در جریان امور قرار دارند می‌دانند که رستاخیز صنعت ریلی ایران در سال جاری محقق شد. در همین راستا، تمام راه‌های قدیمی و راه‌هایی که ده‌ها سال مورد بازسازی قرار نگرفت بیش از ۳۰ مورد بازسازی و بهسازی شدند. همچنین در حال حاضر بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر راه آهن دو، سه و چهار خطه داریم. راه آهن کرج- قزوین، قزوین- زنجان، تهران- ورامین سه خطه و چهار خطه هستند و مسیر تهران به مشهد نیز در حال برقی شدن و تجهیز به سیستم هوشمند است.

آخوندی با بیان اینکه موضوع حمل و نقل ریلی حومه‌ای برای نخستین بار در دوره وزارت وی مطرح و به اجرا درآمد گفت: در حال حاضر روزانه ۶ قطار از منطقه شهریار و شهر قدس عبور می‌کند و همچنین وضعیت قطار تهران- ورامین نیز بهبود پیدا کرده است. 

وی تاکید کرد: حمل و نقل حومه‌ای بحث کلانشهرهای ایران است که در دو سال اخیر برای برون رفت از وضعیت فلاکت‌بار پایه‌گذاری شد. در حال حاضر در مسیر تهران-کرج روزی بیش از ۱۰۰ هزار اتومبیل عبور می‌کند به همین خاطر نیز باید به توسعه ریل‌ها همت گماریم تا در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با شبکه‌های راه‌های شهری گفت: برنامه اصلی ما این است شبکه راه‌ها در جهت افزایش صادرات در راستای اقتصاد مقاومتی پیش برود. همچنین به این خاطر که تمامی کریدورهای شمال، جنوب و شرق و غرب از ایران می‌گذرد ایران باید بتواند از این مزیت خود نهایت استفاده را ببرد و لازمه‌اش این است که شبکه آزادراه‌های ایران به پنج هزار کیلومتر افزایش یابد.

آخوندی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شد گفت: جذب این مقدار سرمایه‌گذار بخش خصوصی یعنی توجه به اقتصاد مقاومتی و جلب اعتماد به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش که در همین مدت نیز بهسازی راه‌های ایران در سال گذشته با پنج میلیون تن و سال جاری با ۱۰ میلیون تن اجرا شد و در سال آتی نیز با ۱۵ میلیون تن به اجرا در خواهد آمد.

وی گفت: پشتوانه اصلی صنعت گردشگری حمل و نقل درست است و در حال حاضر نیز کیفیت خدمات دهی و افزایش راه‌ها نشان از اهمیت وزارت راه و شهرسازی به این موضوع دارد. بنده هیچ ادعایی ندارم و خاک پای مردم ایران هستم. من چهار سال در ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و با روستاییان و زندگی روستایی از نزدیک برخورد داشته‌ام.

وی افزود: عرضم این است که استیضاح حق نمایندگان است و من باید پاسخگو باشم ولی انصاف را هم رعایت کنید. نکته دیگر من بحث اقتصاد مقاومتی و ترانزیت است. در تمام شقوق حمل و نقل ترانزیت چه در حوزه ریلی، چه جاده‌ای چه دریایی و چه هوایی در این دو سال رشد داشته‌ایم. مگر خاطرتان نیست تعدادی از کاندیداهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری می‌گفتند ترانزیت می‌تواند منابع مالی بسیاری را برای ایران به ارمغان بیاورد؟ خوب ترانزیت در این دو سال ۱۲ درصد رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لحاظ شدن اقتصاد مقاومتی در این وزارت گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی توجه به نیروهای متخصص جوان است. ما در حوزه نظام مهندسی اقدام بزرگی در وزارت راه و شهرسازی در راستای به کارگیری و مشارکت دادن جوانان تحصیلکرده انجام دادیم و می‌توانید در انتخابات دو روز آینده نظام مهندسی میزان مشارکت را ببینید و با دوره‌های گذشته مقایسه کنید.

وی به بحث رعایت حقوق شهروندی در وزارت راه و شهرسازی اشاره و خاطرنشان کرد: ما در این دو سال چند امکان دسترسی عمومی و آزاد به اطلاعات را فراهم کرده‌ایم که مهم‌ترین آن‌ها سامانه عرضه خدمات وزارت راه و شهرسازی است. دانش این فناوری با تکنولوژی کشورهای پیشرفته برابری می‌کند.

آخوندی افزود: ما ۵۷۰ خدمت در وزارت راه و شهرسازی عرضه می‌کنیم که همه این خدمات در این سامانه به مردم معرفی شده و هر فردی در هر نقطه‌ای از ایران هر مشکلی داشته باشد از طریق این سامانه به ما اطلاع می‌دهد. هیچ دستگاهی در ایران چنین سامانه و قابلیتی ندارد که مردم به صورت آنلاین مشکلات خود را مطرح کرده و بلافاصله پاسخ بگیرند.

وی همچنین با اشاره به سامانه معرفی آمارها و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: آمارهایی که زمانی وسیله کسب و کار عده معدودی شده بود الان ما آنها را یک جا در اختیار مردم گذاشته‌ایم.

عضو دولت تدبیر و امید افزود: همچنین سامانه پایش پروژه‌ها برای اولین بار در ایران راه‌اندازی شد. هر فردی هر پروژه‌ای در وزارت راه و شهرسازی دارد بلافاصله در این سامانه ثبت شده و مردم می‌توانند از آن مطلع شوند. قبلا یک نفر ۳۰۰ پروژه در این وزارت داشت که با این سامانه دیگر امکان چنین اقداماتی وجود ندارد به این می‌گویند رقابت و شفافیت.

آخوندی سامانه دسترسی به دوربین‌های نظارتی راه‌ها را یادآور شد و گفت: دوربین‌هایی که در گذشته ابزار مدیران سازمان راهداری بود الان مال همه مردم است و می‌توانند به صورت آنلاین جاده‌ها را رصد کنند همچنین سامانه ترددشمار نیز هست که به صورت آنلاین مردم می‌توانند میزان شلوغی جاده‌ها را پایش کنند.

آخوندی در صحن علنی مجلس و در جلسه استیضاح مطرح کرد:

حتی یک واحد مسکن مهر بدون تامین آب، برق و گاز واگذار نمی‌کنم/ منتقد اجرای پروژه‌ عظیم مسکن مهر بدون برنامه‌ریزی ملی هستم 

وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک واحد مسکن مهر را بدون تاسیسات زیربنایی تحویل نداده‌ام و نمی‌دهم زیرا خودم را جایگزین کسانی می‌دانم که می‌خواهند در این واحدها زندگی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خیری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در بخش دوم اظهارات خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه استیضاح که صبح امروز سه شنبه ۱۴ مهرماه برگزار شد با بیان این‌که در خصوص وضعیت مسکن مهر سه بار در اینجا و همچنین صدا و سیما صحبت کرده‌ام افزود: از ابتدا خودم را متعهد به اجرای این قرادادها می‌دانسته و می‌دانم و متعهدم که باید تک تک واحدهای مسکن مهر را به اتمام برسانیم. نه فقط واحدهای مسکن مهر بلکه ساختمان‌های غیر مرتبط با وزارت راه و شهرسازی را نیز تکمیل می‌کنم.

وی با بیان اینکه در مهرماه سال جاری ۱۵۱ مدرسه را تکمیل و تحویل آموزش و پرورش دادبم گفت: همچنین تعدادی مدرسه، مسجد و پاسگاه نیز در دست ساخت است. من حتی یک واحد مسکن مهر بدون تاسیسات زیربنایی تحویل نداده‌ام و نمی‌دهم. خودم را جایگزین کسی می‌دانم که می‌خواهد در این واحد مسکونی زندگی کند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تکمیل خدمات زیربنایی  ۵۶۰۰ میلیارد تومان و برای تاسیسات روبنایی ۴۸۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است ولی اعتبار آن صفر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: من از هر منبعی که شده حتی تحت عنوان مدیریت دارایی‌ها دو هزار میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر شهر جدید پردیس تامین کردم. در کل مسکن مهر یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به مردم تحویل شده و ساخت ۲۰۰ هزار واحد نیز به پایان رسیده است اما از تحویل آن بدون خدمات زیربنایی و روبنایی ممانعت می‌کنم. مگر مردم را مسخره کرده‌ایم که بدون تامین آب، برق و گاز واحدها را تحویل دهیم؟

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: آنچه من به آن معترض هستم اجرای پروژه‌ای با این عظمت بدون برنامه‌ریزی ملی است. مگر می‌شود چند ده هزار میلیارد تومان را بدون برنامه درگیر ساخت و ساز کرد؟

آخوندی با بیان اینکه من در خدمت همه ساکنان مسکن مهر هستم گفت: مصمم هستم همه خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر را تامین کنم و نگذارم کوچکترین مشکلی برای مردم ایجاد شود./

اشتراک گذاری
تصاویر
  • استیضاح تمرین مردم‌سالاری است
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

تگ ها
تگ ها

درباره من

من عباس آخوندی شهروند ایرانم. به گواهی شناسنامه در 16خرداد1336 چشم به‌دنیا گشودم. خانواده‌ی من از دو سوی از روحانیان به‌نام بودند. پدرم شادروان شیخ علی آخوندی که نسب به آخوندی‌های یزد می‌برد، زاده‌ی مشهد و روحانی مجتهد و از ناشران به‌نام کتاب در حوزه‌ی دین بود. البته که خاندان آخوندی در حوزه‌ی نشر ریشه‌ای دیرینه دارند و چندین نسل بدین حرفه مشغول بوده‌اند و هنوز هم تعدادی از آنان هستند. مادرم کبری امینی زاده‌ی تبریز اولین فرزند مرحوم علامه امینی (ره) بود. گفتن از امینی جایی در این خود‌نگاشت ندارد. ادامه مطلب...