X
پرونده‌های ویژه
پرونده‌های ویژه

اندیشه‌ها و رویدادها در برش‌های موضوعی قابل آزمون، سنجش استواری و راستی‌آزمایی هستند. در بخشِ پرونده‌های ویژه برخی موضوع‌های پُراهمیتی که در دوره‌های مختلف به عنوان اندیشه‌ورزی، سیاست‌ورزی و یا ورزش فکری پی‌گرفته‌ام و هم‌چنین برخی خطِّ‌مشی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در  دوره‌های مسؤولیت ابلاغ و اجرا کرده‌ام را روایت می‌کنم. این پرونده‌ها باید ثبات رأی، داشتنِ بنیانِ نظری، انسجام درونی و سازگاری با محیط را گواهی دهند. بسیاری از ما ایرانیان به گزاره‌های متعارض خوگرفته‌ایم که یکی از سبب‌های کُندی پیشرفت ماست. تمرین رفتارِ بر مبنای نظر و ثبات رویه گم‌گشته‌ی دوران ماست.

به هر روی، در این بخش در  هر پرونده، گزارشی از صورت‌بندی مساله و نحوه پرداخت به آن و نتیجه‌ی حاصل در قالبِ رشد و ترویج یک اندیشه و یا وضع یک خطِّ‌مشی و سیاست و یا تدوین و اجرای یک برنامه و گام‌های بعدی که باید برداشته‌شود، تا حدِّی که به اسناد دسترسی دارم ارائه خواهد شد. پس از آن، رویدادهایی که پیرامون هر پرونده رخ داده‌است به ترتیب تاریخی بازتاب داده خواهد شد.

 
تغييرات و تحولات شهري دهه‌هاي پنجاه و شصت و در نتيجه جابجايي‌هاي جمعيت در شهرهاي كشور بويژه كلان شهرها باعث بروز مسائل و مشكلات عديده‌اي چون بروز پديده اسكان غير رسمي و بدمسكني در نواحي فرودست شهري، تخليه بافت‌های مرکزی شهرها و تنزل كيفيت زندگي در اين مناطق شده است.
 
 
فقدان اسناد راهبردي موضوعي و بخشي يكي از مشكل‌های اساسي و حلقه‌هاي مفقوده‌ی نظام برنامه‌ريزي در ايران است. وجود اين شكاف در نظام برنامه‌ريزي كشور به‌عنوان عاملي اثرگذار ، سبب شده در برخي موضوع‌ها با جهت‌گيری‌هاي متضاد همراه بوده و يا بين تكاليف و برنامه‌هاي دستگاه‌ها برخي تعارض‌ها وتضادهاي استراتژيك قابل استنباط باشد.
 
 
رشد روزافزون جمعیت و خودرو، توسعه سریع و صنعتی شهرهای بزرگ دنیا، تقاضا برای جایجاییِ انبوه انسان و کالا را موجب شده‌است. پاسخ‌گویی به این تقاضا از مجرای خودرو، به‌ویژه خودرو شخصی بر مشکلات و پیچیدگی های زندگی در این شهرها افزوده است.
 
 
طرح جامع حمل‌ونقل كشور مطالعاتي براي تهيه و تدوين برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در زمينه توسعه، ساخت و افزايش بهره‌وری زیرساخت‌ها، تسهيلات و تجهيزات حمل‌ونقل برون‌شهری كشور است كه با بررسي يكپارچه و هماهنگ تمامي شیوه‌های حمل‌ونقل مسافر و بار، نقشه‌ی راهي براي توسعه‌ی متوازن و هدفمند زیرساخت‌های حمل‌ونقل كشور فراهم می‌نماید
 

درباره من

من عباس آخوندی شهروند ایرانم. به گواهی شناسنامه در 16خرداد1336 چشم به‌دنیا گشودم. خانواده‌ی من از دو سوی از روحانیان به‌نام بودند. پدرم شادروان شیخ علی آخوندی که نسب به آخوندی‌های یزد می‌برد، زاده‌ی مشهد و روحانی مجتهد و از ناشران به‌نام کتاب در حوزه‌ی دین بود. البته که خاندان آخوندی در حوزه‌ی نشر ریشه‌ای دیرینه دارند و چندین نسل بدین حرفه مشغول بوده‌اند و هنوز هم تعدادی از آنان هستند. مادرم کبری امینی زاده‌ی تبریز اولین فرزند مرحوم علامه امینی (ره) بود. گفتن از امینی جایی در این خود‌نگاشت ندارد. ادامه مطلب...